Vaak moet er wel eens een briefje aan de ouders worden geschreven. In plaats van dat de juf dat doet, gingen de kleuters de brief zelf schrijven. Samen met de juf bespraken ze wat er in de brief moest komen en hoe ze het zouden opschrijven.
Het werd een combinatie van tekeningen en tekst.
Daarna werden de brieven in een briefomslag gestopt.
Wat moeten we op de briefomslag schrijven?
Weet de postbode waar hij de brieven moet brengen?
Als we de brieven echt willen opsturen moeten we een adres hebben en de naam naar wie we de brief gaan sturen.
Er waren al heel wat kindjes die hun achternaam en adres kenden. Super!
De zelfgeschreven brieven brachten we naar het postkantoor.
Stop je brief maar in de brievenbus.
Goed kijken in welke brievenbus we de brief stoppen.
Dit is het logo van het postkantoor.
Van wie is deze fiets?
Ja, van de postbode.
Zwaarbeladen is hij klaar om zijn ronde te beginnen.
Alle brieven zijn netjes gesorteerd per straat en liggen op huisnummer gerangschikt.
Nog even samen op de foto.
Wat is er allemaal te zien in het postkantoor?
Pakjes kopen om te versturen.
Kaartjes kopen voor verjaardagen, trouwfeesten, geboorte van een baby,...
Moet je bij één van de loketten zijn, neem dan hier je volgnummer.
Druk maar op het knopje.
Kan jij het cijfertje lezen?
Neem het kaartje en volg op het tv- scherm wanneer je aan de beurt bent.
Goed kijken aan welk loket je gaat geholpen worden!
Oei, we hadden 1 postzegel te weinig.
Gelukkig konden we aan het loket postzegels kopen.
Hebben we wel genoeg geld bij?
Ja, natuurlijk, we krijgen nog centjes terug.
Nu vlug de postzegel op de briefomslag plakken en afgeven.
Wanneer we iets vergeten zijn op te schrijven kunnen we dat hier nog vlug doen.
Het was weer een leuke ervaring.
In de klas mochten de kleuters ook communiceren met elkaar via brieven.
De kleuters ontdekten dat geschreven taal een nuttig communicatiemiddel is.
Hé, van wie is deze brievenbus?
Ra,ra, weten jullie het?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten