De kleuters schrijven een brief aan hun ouders.
Het wordt een combinatie van tekeningen en tekst.
Als de kleuters hun brief willen opsturen,moeten ze ook een adres hebben.
Kennen jullie je straatnaam en huisnummer??? Weet je ook in welke gemeente je woont?
Stop je brief in de envelop en vergeet zeker geen postzegel te plakken.
Weten jullie waar je de postzegel moet plakken?
En nu zijn we op weg naar het postkantoor om onze brieven te gaan posten.
Dat doen we natuurlijk met de bus.
Je bankzaken kan je ook op het postkantoor regelen.
Hier zien we postpakketten in verschillende maten en groottes.
Ook verschillende kaarten. (verjaardag, geboorte, huwelijk,...)
Ben je nog iets vergeten op te schrijven dan kan je dat doen aan dit tafeltje.
De pen hangt aan een draadje vast zodat iedereen ermee kan schrijven.
We nemen hier een volgnummer zodat we aan het loket geholpen kunnen worden.
En nu wachten tot ons nummer op het grote scherm verschijnt.
Wie kan ons nummer al lezen?
De lieve juf aan loket 3 gaat ons helpen.
Het is weer tijd om naar school te gaan. En nu maar wachten tot onze brief thuis bezorgd wordt door de postbode.
Op school hebben wij ook een brievenbus.
Zou er post zijn?
Doe de brievenbus maar open!
Zoveel post!!!
We gaan het eruit halen.
We zullen de brieven maar naar de directeur brengen.
De directeur was heel blij.
We kregen 5 roze pennen mee naar de klas.
Nu kunnen we nog meer brieven gaan schrijven. Dankjewel meneer de directeur.
De kleuters lezen de krant.
De kleuters maken kennis met kranten.
De kleuters vertellen wat zij hebben gelezen in hun krant, de juf toont foto's uit haar krant en leest een aantal korte interessante en begrijpelijke berichtjes voor.
De kleuters zoeken letters van hun naam en sommigen kunnen al woorden herkennen.
Ze ontdekken dat je in een krant over verschillende dingen kunt lezen die pas gebeurd zijn.
De kleuters maken zelf een krant.
De kleuters maken tekeningen over hun eigen ervaringen, over iets dat ze hebben meegemaakt, over wat hen boeit,....
De juf schrijft neer wat de kleuters dicteren.
De kleuters geven aan dat geschreven taal een communicatief doel heeft.
Taal dient om gelezen te worden/iets te onthouden/een boodschap over te brengen.
De kleuters spelen in de posthoek.
De kleuters krijgen in de klas de gelegenheid om het hele gebeuren van post verzenden en ontvangen te spelen.
Ze schrijven brieven naar elkaar, stempelen hun naam, doen ervaringen op met letters en woorden.
De kleuters luisteren naar het verhaal "Post voor Jona".
In dit reuzegrote prentenboek krijgt Jona voor zijn verjaardag een brief van opa waarin de weg staat beschreven naar zijn verjaardagscadeau.
Het boek staat vol geschreven informatie van allerlei aard. Op die manier doen kleuters volop ervaringen op met de functies en de aard van geschreven taal.
Kunnen wij ook een weg beschrijven zoals opa????
Ja, wij kunnen dat!
(spel met letters en woorden)
Goed gedaan!
En nu lekkere koekjes eten, dat hebben jullie verdiend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten