vrijdag 1 november 2013

Thema heksen.

                          Heksen in de klas!

Ken jij dat feest waar iedereen zich verkleed?
In heksen, spoken of een prinses in een prachtig kleed?

De klas is versierd met spinnen, slingers en akelige dingen.



Spinnenwebben hangen overal en de heksen dansen op het heksenbal.

Vleermuizen vliegen in het rond en pompoenen rollen over de grond.



                   Ik ben een heks op de bezemsteel.
                   Ik woon in een zwart spookkasteel.
                   Met mijn kat en mijn spin. En een wrat op mijn kin.
                   Ik tover, ik tover zoveel als ik wil.
                   Ik maak iedereen bang, vooral als ik gil.
               (ieieieieieieieieieie)


             Heksensoep en toverdranken.


                  Wat moet er allemaal in de heksenketel?

 
 

                   We gaan zelf een toverdrank maken.


       De kleuters hebben hun eigen toverrecept gemaakt.
       Ze mogen nu een toverspreuk bedenken.


       Wat gebeurt er als we van onze toverdrank drinken?


Wat moet er in de heksensoep?
Lees het plannetje maar.
(2 blaadjes, 1 spinnenweb, 4 slangen,...)
Goed tellen en zoeken maar!

Nieuwsgierig Lotje.
 (Werken rond een prentenboek)

Nadat de kleuters naar het verhaaltje van Lotje  
geluisterd hadden mochten ze het verhaaltje naspelen op de verteltafel.
Ze mochten ook in groepjes van drie het decor samenstellen.
Samen goed overleggen wat ze nodig hadden en hoe ze de verschillende kamers gingen inrichten.


Ziehier de kamers van de muziekheks,  kookheks , slaapheks en de knutselheks.
Hebben ze dat niet goed gedaan?



Het was midden in de nacht en alleen de maan en de sterren waren wakker. Maar daar, helemaal alleen op de heuveltop, stond een huis. En uit de ramen straalde licht.
Nieuwsgierige Lotje had dat natuurlijk gezien en vloog naar het huis.
Boem, krak! Daar brak haar bezemsteel. Haar bezem stuk! Hoe kon ze ooit weer vliegen?

Maar toen hoorde ze een geluid. Ting, ting!


                  Goedenacht, zei Lotje. Wie ben jij?
                  Ik ben de muziekheks. Maar wie ben jij?
                           Ik ben Lotje en mijn bezem is gebroken. Kunt u mijn  
                  bezemsteel maken.
                  Jouw bezem maken? Natuurlijk niet. Ik maak
                  alleen muziek. Luister maar.



               Lotje ging weer verder.
               Goedenacht, zei Lotje. Wie ben jij?
               Ik ben de kookheks en wie ben jij?
               Ik ben Lotje en mijn bezem is gebroken. Kunt u
               mijn bezemsteel maken?
               Jouw bezem maken? Natuurlijk niet. Ik maak alleen
               lekker eten.


               Lotje ging weer verder.
              Goedenacht en welterusten, zei Lotje. Ik zie dat u gaat   
              slapen.
              Natuurlijk ga ik slapen. Ik ben de slaapheks en wie ben jij?
              Ik ben Lotje en mijn bezem is gebroken. Kunt u 
              mijn bezemsteel maken?
              Jouw bezem maken? Natuurlijk niet. Ik kan hem wel   
              laten slapen.

              Goedenacht, zei Lotje.
              Wat bent u aan het doen?
              Ik ben aan het knutselen, want ik ben de knutselheks.
              Maar wie ben jij?
              Ik ben Lotje en mijn bezem is gebroken. U kunt vast mijn
              bezemsteel maken!
              Jouw bezem maken? Natuurlijk! Ik kan alles maken.
              Dat is mijn vak.
              En voor Lotjes verbaasde ogen verscheen een super,
              driedubbeldikke bezemstelenraket met vleugels.
      Oooooh, riep Lotje, dit is pas echte tovenarij!


Dit boekje is heel leuk om thuis ook eens voor te lezen.
Nieuwsgierige Lotje (L.Baeten)

Knutselen volgens plan.






Er waren al heel wat kindjes die dit al zeer goed konden.







               Coöperatieve werkvormen.
               Samen per 2 of 3 kleuters de opdracht uitvoeren.
               Maak de tekening van de heks net hetzelfde als op het 
               voorbeeldkaartje.
               Teken ook wat er in de heksenketel moet.




Knibbel, Knabbel, Knuisje, wie knabbelt er aan mijn huisje? (opvoedend spel)


Gooien met de dobbelsteen, de ogen tellen en evenveel stapjes naar voren gaan met je pion. 

                   Goed lezen wat je moet doen!
             Welk snoepje mag je van het huisje nemen?




Opgepast voor de heks. Oei! Je moet het snoepje vlug terug geven.


                       De kleuters vonden dit een geweldig spel.

Spinnen en spinnenwebben maken met klei.






Toveren, toveren en nog eens toveren....


    Tinneke, Tanneke, toverheks tovert iedere dag iets geks.
    Tovert spinnetjes in de pap, daarvan worden je benen slap.

  Tinneke, Tanneke, toverheks, tovert iedere dag iets geks.
  Tovert spinnetjes op je lijf, daarvan worden je bene stijf.

           Hokus Pokus Pats ik tover je in een......?
                 Kikker (kwaak, kwaak,...)


                Abracadabra, ik tover jullie in.....
                     ......Standbeelden.

Het waren twee onvergetelijke weken.
De kleuters hebben zich goed geamuseerd.

Vanop onze mooie bezemstelen vliegen we hoog, vliegen we laag.
Vliegen we vlug........naar de vakantie toe.
Een prettige vakantie voor iedereen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten