woensdag 15 februari 2017

Thema Piraten.


                         Thema Piraten.
Deze week hadden we het in een kringgesprek over "piraten": Wie zijn dat, hoe zien ze eruit, wat doen ze...?
Het verbaasde me dat de kleuters al heel wat over het onderwerp afwisten.

Ook Pompom was helemaal in de sfeer van de piraten.



                 Op zoek naar de schat.
De kleuters vonden een fles in de klas.
Er zat een schatkaart in.
De kleuters bestudeerden de schatkaart tot in de puntjes. 
Welke weg moeten ze volgen om bij de schat te geraken?


Bij elke stopplaats moesten de kinderen opdrachten uitvoeren.

In deze doos vonden de kleuters allerlei materialen in verband met Piraten. Kennen ze de voorwerpen?


              Dezelfde woorden naleggen.

                    Het juiste cijfer zoeken.




                Dansen op Piratenmuziek.
              We kijken door de telescoop.
                         Land in zicht!





Zoek voorwerpen waarvan het woord met een p begint. De p van Piet Piraat.
Goed zo! (peer, plakband, piraat, potlood,...)

             Matrix : Samen zijn we slimmer.











Gooi met de dobbelsteen en ga evenveel pasjes naar voren.
Wie is er  het snelst bij de schat?



               Eindelijk de laatste opdracht.
              Waar zit de schat verborgen?
                       Zoeken maar!!!


         En hier hebben we de schat gevonden.
             Wat zou er allemaal inzitten?
          Dat gingen we uitzoeken in de klas.





Een schatkist gevuld met echte juwelen, diamanten en parels trok heel wat aandacht. De ogen van de kleuters fonkelden als echte edelstenen.


Ik bracht enkele boeken mee, die we uitgebreid bekeken en bespraken : 
Hoe heten de piraten en hoe zien hun boten en vlaggen eruit? Welke materialen gebruiken ze en wat gebeurt er op zee? Duizend en één vragen...en iedere dag kwamen we meer te weten over het leven van de piraten. De ideeën groeiden en de betrokkenheid ook.







                     Knutselen van boten.
Opdracht : De boot moet blijven drijven op het                     water.
                    Kies de juiste materialen.
Probleem : De boot blijft niet drijven op het                           water. Het gebruikte materiaal is                         niet goed. (vb karton wordt nat)





  Nu even uittesten of de boot blijft drijven.



In de piratenhoek worden alle materialen verzameld : boeken, verkleedmateriaal, verrekijkers, zwaarden, kaarten, schatten,...
De kleuters waren volop in actie.
Ze speelden verhaaltjes na of fantaseerden hun eigen verhalen.









               Piraten hebben graag juwelen.
De kleuters mochten halskettingen, armbanden rijgen volgens plan.



                 Schatgraven in de zandbak.


                 
                 Bouwen volgens plan.


             Eerst het materiaal klaarleggen.

   Daarna de boot stap voor stap nabouwen.
           Goed kijken naar het plannetje.





                           Goed gedaan!

                     Spel met piratenboten.



Gezelsschapsspel : Piet piraat.
                                Het gevaarlijke oerwoud




           Puzzelen in verband met piraten.



 Tekenen, kleuren, knippen en plakken : Ik  wordt piraat.









      Boten bouwen met constructiemateriaal.





Verhaaltje.
Onze piraten hebben heel veel schatten gevonden. Maar om de schatkisten aan boord te krijgen moeten de piraten de schatten dragen over de loopbrug. Maar de loopbrug breekt als de schat zwaarder is als onze eigen schatkist. 
We gaan nu onderzoeken wat het gemakkelijkst is om te weten te komen of een schatkist lichter of zwaarder is dan die van ons.

We kozen voor de balans.
We gingen de verschillende schatkisten wegen ten opzichte van onze eigen schatkist.






De schatkist die lichter is dan die van ons mocht mee met de boot.








Evaluatie : Inhoud van de schatkisten bekijken en de juiste afbeelding in de juiste kolom bevestigen. (licht of zwaar)




Op het einde van de week kregen de kleuters een piratendiploma.






De aanzet van de kleuters maakte me enthousiast en supergemotiveerd om hun spel te ondersteunen en te verrijken met materialen, activiteiten en observatie. De betrokkenheid was de leidraad van de acties. 
Het was een super plezante week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten