donderdag 27 april 2017

Wereldburgerschap.

                    Workshop Djapo.

Djapo wil kinderen keuzes leren maken voor een duurzamere wereld en combineert vaardigheden als systeemdenken, creatief denken en filosoferen met duurzaamheidsthema's.


        Het verhaal werd eerst in de klas voorgelezen door de juf.
        Het gaat over oneerlijke handel.
Gloob wil Theo verrassen met een heerlijke taart. Het moet een bijzondere taart worden met bananen.
Als Gloob bananen gaat kopen op de plantage, ontmoet hij Maila.
Maila heeft het zwaar op de plantage.
Durven Maila en haar vrienden voor zichzelf op te komen?
Zal Gloob een echt (h)eerlijke taart kunnen maken voor zijn vriend Theo?

Coaching Djapo met meester Stijn.


               Het verhaal werd nog even in het kort overlopen.



Elk kind kreeg een prent uit het verhaal.
Wat zie je? Wat zou er gebeurt zijn?
Weten we nog waarover het fragment ging?




Nadien mochten de kleuters de fragmenten uit het verhaal uitbeelden.














        De prenten werden in de juiste volgorde opgehangen.
Meester Stijn stelde daarna moeilijke vragen zodat de kleuters goed moesten nadenken.
vb Wat zou er gebeuren als dit prentje (Stijn wijst aan) niet in het verhaaltje zou voorkomen? 
De kleuters moesten diep nadenken. We kwamen tot de conclusie dat het verhaal er dan helemaal anders zou uitzien. De kleuters moesten dit ook goed proberen uit te leggen.



Het prentenboek bevat veel personages. (Gloob, Theo, Maila en Paco)
Meester Stijn las stukjes voor uit het boek en de kleuters moesten goed nadenken welke personage het gezegd heeft. Goed luisteren naar de meester is de boodschap.



Afsluitingsspel : Vragen beantwoorden waar we heel goed moeten over nadenken.
vb :  Zijn wij allemaal gelijk?

De kleuters mochten hun eigen mening verwoorden in de groep.
Wanneer ze geantwoord hadden mochten ze de bol garen naar een vriendje gooien.
Meerdere antwoorden zijn mogelijk.
 Zijn de antwoorden altijd juist of waar? Wanneer is iets waar?
Soms ben je het met bepaalde antwoorden niet eens en mag je een ander antwoord verzinnen.
Moeilijk hé?







Het was een zeer interessante workshop.
Door creatief denken aan te leren, leren we kinderen nieuwe ideeën te genereren.
We helpen kinderen om keuzes te maken voor een duurzame samenleving.
In een wereld waar de oorzaken  van problemen moeilijk te ontwaren zijn, toch erin slagen een oplossing voor het probleem te bedenken.
Dankjewel meester Stijn voor deze boeiende en leerrijke voormiddag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten